A Volkswagen felgyorsítja szoftverorientált mobilitási szolgáltatóvá alakulását
Felgyorsítja szoftverorientált mobilitási szolgáltatóvá alakulását a Volkswagen. A most bemutatott ACCELERATE stratégiával a vállalat idejekorán és következetesen igazodik a járműipar mélyreható változásaihoz. Így ahogyan a Volkswagen eltökélten utat mutatott a globális elektromos offenzívájával, ugyanúgy gyorsítja most fel a vállalat a többi nagy jövőtémát is: a szoftver járműbe történő integrációja és a digitális ügyfélélmény fontos és alapvető kompetenciává válik. Az adatalapú üzleti modellekkel a Volkswagen új ügyfélcsoportokat kíván megszólítani és további bevételi forrásokat teremt. Ezenkívül a Volkswagen még ebben az évtizedben sokaknak elérhetővé teszi az önvezető járműveket. „Az e-mobilitás csak a kezdetet jelentette, az iparág igazi rombolása még előttünk áll. Az ACCELERATE segítségével fokozzuk a tempónkat a digitális jövő irányába” – mondta Ralf Brandstätter, a Volkswagen Személyautók márka igazgatótanácsának elnöke. „A Volkswagen márkát az elkövetkező években minden eddiginél nagyobb mértékben átalakítjuk.”
A 2016-ban indított TRANSFORM 2025+ stratégiával a Volkswagen az eddigi legmélyebbre ható átalakulását és az iparág legnagyobb e-offenzíváját kezdte meg. Az ACCELERATE segítségével a Volkswagen „a fenntartható mobilitás legvonzóbb márkájává” kíván válni. A felgyorsuló átalakulás érdekében a Volkswagen három stratégiai értékteremtő tényezőt követ – ezek „a márka értéke”, „a skálázható platformok” és „az értékes vállalat”. Ezek mindegyike mögött konkrét intézkedések és nagyratörő célok állnak.
A szoftverintegráció a Volkswagen alapvető kompetenciájává válik
Járművei nagy mennyiségével a Volkswagen gondoskodik a konszernen belül a szoftverek megfelelő skálázásáról. Éppen ezért a szoftverek járműbe integrálása és a digitális ügyfélélmény a vállalat alapvető kompetenciáivá válnak majd. Ehhez a Volkswagen fejleszti ki az ügyfélközpontú digitális ökoszisztémát, amelynek éllovasa az ID.-család lesz. Ennek érdekében a Volkswagen megalapította az ID.Digital agilis projektcsapatot, amely 2021 nyarától 12 hetes ciklusokban készíti elő a távoli szoftverfrissítéseket. Így a jármű a teljes élettartama során folyamatosan naprakész marad, az új funkciók pedig még jobbá teszik. Csupán két éven belül egy több mint félmillió járműből álló, teljesen hálózatba kapcsolt flotta közlekedik majd az utakon. Ezen keresztül a Volkswagen a közvetlen ügyfélvisszajelzéseket új funkciókká fejlesztheti.
Üzleti modell 2.0: új ügyfelek és kiegészítő bevételi források
A jármű szoftveralapú termékké továbbfejlesztésével a Volkswagen megteremti az új, adatalapú üzleti modellek alapfeltételeit. Az egyéni mobilitás előtt álló belépési akadályok kisebbé válnak – és egyúttal rendkívül vonzó felhasználási csomagok várják az ügyfeleket. Így kíván a vállalat a felhasználási fázis során további bevételeket generálni – töltési és energiaszolgáltatásokkal, szoftveralapú funkciókkal, amelyekre az ügyfél az igényei szerint előfizethet vagy éppen az automatizált vezetéssel.
Az ajánlati struktúra terén is jelentősen csökkenteni kívánja a komplexitást a Volkswagen. A jövőbeli járműgenerációkat lényegesen kevesebb változatban készíti majd a gyártó. Az egyedi konfigurációt így nem a vásárlás során kiválasztott hardver határozza meg. Az autó lényegében az összes felszerelést a fedélzetén hordozza, és az ügyfél a kívánt funkciókra bármikor, igény szerint (on demand) előfizethet az autóban elérhető digitális ökoszisztémán keresztül. Ezzel jelentősen egyszerűsödik a gyártásfolyamat.
Egyértelmű terv a termelékenység növelésére
A Volkswagen nagyjából 16 milliárd eurót invesztál 2025-ig az e-mobilitás, a hibridizáció és a digitalizáció jövőtémáiba. A jövőbe való jelentős befektetések elviselésére a vállalat az ACCELERATE stratégiával továbbra is következetesen dolgozik a hatékonyságának fokozásán. A megcélzott, legalább hatszázalékos működési eredményt a 2023-as évig kell elérni, majd azt követően fenntartható módon megőrizni.
Ennek kapcsán a középpontban a piaci ingadozásokkal szembeni ellenállóképesség növelése áll. Ezért a Volkswagen 2023-ig öt százalékkal csökkenti az állandó költségeit, a gyárai termelékenységét évi öt százalékkal növeli, az anyagköltségeket hét százalékkal optimalizálja, és minden régiót fenntartható módon pozitív eredményre hoz. Dél-Amerikában és az Amerikai Egyesült Államokban a Volkswagen már az idei üzleti évben igyekszik elérni a megtérülést. Észak-Amerikában most 15 százalékkal kevesebb értékesítéssel is sikerülhet nyereségessé válni, míg Dél-Amerikában akár 30 százalékkal kevesebb eladással elérhető ez a cél.
Az e-mobilitás még gyorsabb kiépítése
A globális e-offenzíváját most még jobban felgyorsítja a Volkswagen: 2030-ig a tisztán elektromos járművek aránya az európai értékesítésekben meghaladja majd a 70 százalékot is – ez a duplája az eddigi, 35 százalékos célszámnak. Az USA piacán és Kínában a vállalat ugyanebben az időszakban az 50 százalékot meghaladó e-arányt kívánja elérni. Ennek érdekében a Volkswagen minden évben legalább egy akkumulátoros elektromos járművet mutat majd be: A sort 2021 első félében az összkerékhajtású ID.4 GTX1 nyitja, amelyet a második félévben a sportos ID.51 követ. Ősszel az ID.6 X / Cross1 képében egy hétüléses elektromotoros szabadidő-autó érkezik a kínai piacra. Az ID.32 alatti, 20 ezer euró körüli alapárú villanyautó terveit két évvel korábban valósítják meg – 2025-ben. A Volkswagen folyamatosan optimalizálja az MEB villanyautó-platformot a gyorsulás, a töltési teljesítmény és a hatótávolság tekintetében. A Volkswagen kijátssza a platformbajnoki ütőkártyáit a nagy teljesítményű, teljesen elektromos építőkészlet következő generációjában is, a Scalable Systems Plattform (skálázható rendszerek platformja) lapos járművekhez készül. Ezt elsőként a vállalat Trinity nevű kiemelt projektjében vetik majd be 2026-ban.
Az e-offenzívával párhuzamosan a belső égésű motorral felszerelt flottát is továbbfejlesztik. Ezért minden alaptípus – így például a Golf, a Tiguan, a Passat, a Tayron és a T-ROC – kap majd még egy utódot. Ralf Brandstätter így fejtette ki ezt: „Még egy ideig szükségesek a belső égésű motorok, ám azoknak a lehető leghatékonyabbnak kell lenniük. Ezért a globálisan alkalmazott alaptípusaink következő generációja megkapja majd a legújabb hálózatról is tölthető hibridrendszerünket, amely akár 100 kilométer elektromos hatótávolságot kínál majd.”
Széles körben elterjeszti az önvezetést a Trinity
Mindazt, amelyet a Volkswagen a jövőre tervezett, az ügyfelek egy jármű formájában elsőként 2026-ban élhetik majd meg. A Trinity (jelentése: háromság) projektben minden tényező egymásra talál. A jármű három szempontból is új mércét állít majd: műszaki tartalmával, az üzleti modell 2.0 segítségével és a wolfsburgi központi gyár új termelési megközelítéseivel.
A Trinity a kezdetektől fogva az önvezetés kettes szintjét meghaladó képeségekkel érkezik, amely később négyes szintre bővül majd. „A Trinity az ügyfeleink számára egyfajta időgépként szolgál majd, hiszen időt takarít meg és megkíméli őket a stressztől. Ez a technika nem lehet néhány kevesek kiváltsága, éppen ezért skálázásunkkal sok embernek elérhetővé tesszük” – magyarázza Ralf Brandstätter.
A ma nagyjából évi hatmillió eladott járművel a Volkswagen biztosítja azt a mennyiséget, amely az igényes önvezető rendszerek fejlesztéséhez és világszintű bevezetéséhez szükséges. Ezért a Volkswagen a Trinity-projekttel kezdve 2026-tól vezető szerepet vállal a konszernen belül és teljes mértékben hálózatba kapcsolt járműveivel egy neurális hálót épít ki. Ezen keresztül járművei a jövőben folyamatosan adatokat cserélnek majd egymással – például a közlekedési helyzetről, az akadályokról vagy balesetekről. Ezzel a Volkswagen egy több millió járműből álló öntanuló rendszert hoz létre, amelyből a Volkswagen Csoport minden márkájának ügyfele profitál majd.
Ralf Brandstätter összefoglalásképpen ezt fűzte hozzá: „Alapjaitól kezdve megváltozik a Volkswagen. Nemcsak a klímabarát e-mobilitást jelentjük majd, hanem mindenekelőtt a lenyűgöző ügyfélélményeket, az új üzleti modelleket és a sokak számára elérhető önvezetést is. Az elmúlt években ehhez erős alapot teremtettünk. Most az ACCELERATE-stratégiával egy újabb lökést adunk a digitalizációnak.”
1) A járművek kereskedelmi forgalomban még nem megvásárolhatók.
2) ID.3 – Kombinált áramfogyasztás (NEDC-ciklus szerint): 17,7-14,5 kWh/100 km; kombinált szén-dioxid-kibocsátás: 0 g/km; energiahatékonysági osztály: A+