Akár 78 kilométer elektromos hajtással – Az új Audi A3 Sportback 40 TFSI e
Akár 78 kilométer tisztán elektromos hatótáv (NEDC) és 150 kW (204 LE) rendszerteljesítmény: az Audi bemutatja A3 Sportback 40 TFSI e modelljét (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30). A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerű kompaktmodell károsanyag-kibocsátás nélkül is közlekedhet, magasfokú gazdaságosság mellett kínál sportos menetteljesítményeket és az új A3 sorozat minden erényét felsorakoztatja.
Új A3 Sportback 40 TFSI e modelljével (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) folytatja járművei elektromossá alakításnak offenzíváját az Audi. Az A6, A7, A8, Q5 és Q7 sorozat hálózatról tölthető (Plug-in Hybrid) hibridmodelljei már megérkeztek a nemzetközi (mivel nálunk még nincs A8, A7) piacra, s most a kompaktmodellek következnek, a sort pedig – nagysikerű elődje, az A3 Sportback e-tron koncepcióját átvéve, illetve továbbfejlesztve – az Audi A3 Sportback 40 TFSI e nyitja. Röviddel ezután egy erősebb változat is megjelenik, amely inkább sportos tulajdonságait emeli ki.
TFSI-motor + elektromos hajtás– motor, erőátvitel és akkumulátor
A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) kompaktmodell belsőégésű motorjaként egy 1.4 TFSI erőforrás szolgál. E négyhengeres, benzines aggregát teljesítménye 110 kW (150 LE), s az 1550 és 3500 percenkénti fordulatszám közötti tartományon 250 newtonméter maximális forgatónyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére. Az elektromos hajtás feladatát egy elődjéhez képest megnövelt teljesítménysűrűségű, állandó gerjesztésű szinkronmotor vette át, 80 kW teljesítménnyel és 330 newtonméter maximális forgatónyomatékkal. A korábbi konstrukcióhoz hasonlóan a hatfokozatú S tronic sebességváltó házába építve működik, ám még könnyebb és kompaktabb konstrukció.
Az 1.4 TFSI erőforrás és az elektromos motor együttesen 150 kW (204 LE) rendszerteljesítményt produkál, a rendszer forgatónyomatéka pedig ekkor átmenetileg a 350 newtonmétert is elérheti (boost). A kompakt plug-in hibridmodell álló helyzetből mindössze 7,6 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás tempóra, s a gyorsítás egészen 227 kilométer/óráig tarthat, az NEDC-ciklus szerint pedig 1,5-1,4 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerenként (szén-dioxid-kibocsátás: 34-30 g/km). Hatfokozatú S tronic sebességváltó továbbítja a két motor teljesítményét az első tengelyre. E kettős tengelykapcsolós váltómű elektromos olajszivattyúval rendelkezik, amely átmenetileg leállított TFSI-erőforrás mellett is biztosítja az olajellátást és a fokozatváltásokat.
A lítiumion-akkumulátor a hátsó ülések közelében, az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) padlózata alatt kapott helyet, s összesen 96 prizmacellájában 13,0 kWh energiát tárolhat – csaknem 48 százalékkal többet, mint elődje. A nagyfeszültségű akkumulátor kialakítása változatlan maradt, az előrelépést továbbfejlesztett cellakémiával sikerült elérni. Az akkumulátor hőmérsékletét önálló hűtőkör szabályozza, amely szükség szerint a légkondicionáló berendezéshez is csatlakoztatható, az ügyfelek így magasabb külső hőmérséklet mellett is közlekedhetnek elektromos hajtással.
Előtérben a gazdaságosság – a hajtásrendszer-menedzsment
A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) kompaktmodell hajtásrendszer-menedzsmentjét a gazdaságosság jegyében alakították ki. Mínusz 28 Celsius fok felett az autó minden esetben elektromosan indul, az EV gombbal pedig a vezető előtérbe is helyezheti az elektromos hajtást. Az NEDC-szabvány szerint akár 78 kilométert (WLTP: akár 67 kilométer) közlekedhet, vagyis a mindennapi útvonalak nagy részét megteheti nulla károsanyag-kibocsátással, csaknem 20 kilométerrel többet, mint az előző modellel. A tisztán elektromos végsebesség 140 kilométer/óra, kis sebességeknél pedig az úgynevezett Akusztikai jármű-figyelemfelkeltő rendszer (Acoustic Vehicle Alert System) törvényileg előírt elektromos hangja szólal meg.
Az A3 PHEV-modell hibrid üzemmódjában a két hajtásrendszer intelligensen osztja meg a munkát. Az MMI kezelési rendszeren keresztül két specifikus üzemmód is választható. A „Battery hold” üzemmódban az akkumulátor épp rendelkezésre álló töltöttségi szintjét őrzi meg a rendszer, míg a „Battery charge” választásakor a lehető legnagyobb töltést kapja az akkumulátor.
Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) hajtásrendszer-menedzsmentje jelentős mennyiségű adatot dolgoz fel, amelyeket a navigációs rendszer, a különböző érzékelők és a vezetői segédrendszerek szolgáltatnak. Gázelvételre a legtöbb menethelyzet során – a gazdaságosság jegyében – a leállított TFSI-motorral biztosított szabad gördülést választja a rendszer, vagyis az autó „vitorlázik”.
„dynamic” menetprofil és S menetfokozat – sportos hibrid-élmény
A szériafelszereltséghez tartozó Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerrel a vezető – a comfort, efficiency, auto, dynamic vagy individual menetprofil választásával – igény szerint alakíthatja a hajtásrendszer, valamint olyan főegységek, mint a szervokormány és az S tronic sebességváltó karakterét. A dynamic profil aktiválásával és az S tronic sebességváltó S menetfokozatának kapcsolásával a hibrid hajtásrendszer sportos képességeit is megmutatja. Ha ekkor a vezető a gázpedált ütközésig nyomva (kickdown) teljes gázt ad, akár tíz másodpercen át a maximális megemelt forgatónyomatékszint is rendelkezésére áll (boost). Gázelvételre az elektromos gép a fékezési és motorfék-fázisok alatt energia-visszatáplálás (rekuperáció) üzemmódjára vált. Az ekkor produkált lassulás valódi „egypedál-érzést” (One-Pedal-Feeling) közvetít.
Fékezéskor mintegy 0,3 g lassulásig az elektromos gép önállóan látja el a lassítás feladatát, a mindennapok ügyfélüzeme során adódó fékezési folyamatok túlnyomó részét lefedve. A hidraulikus kerékfékek csak akkor lépnek működésbe, ha a vezető erősebben lép a fékpedálra, az átmenet pedig szinte észrevétlenül zajlik, s a rekuperáció továbbra is aktív marad. Fékezéskor az elektromos gép akár 40 kW teljesítménnyel táplálhat vissza energiát.
Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) határozott dinamikával ötvözi színvonalas menetkényelmét, amelyhez igényes négykaros hátsó kerékfelfüggesztései is kiváló alapként szolgálnak. Az elektromos fékrásegítő intenzív és közvetlen lassulásokról gondoskodik. A 16 col peremátmérőjű, különleges kialakítású könnyűfém keréktárcsák a szériafelszereltséget bővítik, kívánságra pedig 17 vagy 18 colos kerekeket is szállít az Audi.
Töltés otthon és útközben – teljes feltöltés valamivel több mint négy óra alatt
Alapkivitelében az Audi hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) kompaktmodellje az otthoni garázsban használható hálózati töltőkábellel érkezik. Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) töltése ekkor legfeljebb 2,9 kW teljesítménnyel zajlik, s valamivel több mint négy órát igényel a teljesen lemerült akkumulátor feltöltése. A díjmentes myAudi App használatával az ügyfelek a távolból is vezérelhetik a töltést és az előzetes légkondicionálást. Alacsony külső hőmérséklet mellett elektromos fűtőelemek melegítik a belteret, míg hőségben az elektromos légkondicionáló berendezés hűti. A nyilvános töltőállomásokon úgynevezett 3-as típusú (Mode 3) kábellel tölthető az autó. Útközben különösen kényelmes a töltés az e-tron töltőszolgáltatással (e-tron Charging Service), amely Európa legtöbb országára kiterjed és egyetlen kártyával nagyjából 150 ezer töltőponthoz biztosít hozzáférést.
Jellegzetes Audi A3 – élvezetes vezetés magasfokú mindennapos használhatóság
A 4,34 méter hosszú A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) a modellsorozat minden tagjára jellemző módon a vezetés intenzív élvezetével és magasfokú mindennapos használhatósággal szolgál. Külső megjelenése sportosan expresszív stílusú. Kívánságra az Audi Matrix-LED fényszórókat is kínál, amelyek digitális nappali menetfényének 15 LED-szegmensből álló pixelmezője E-alakú fénygrafikát állít elő – a hálózatról tölthető hibridhajtás (Plug-in Hybrid) szimbólumaként.
A progresszív dízájn az utastérben is folytatódik, mégpedig kompakt kialakítású sebességváltó-kapcsolóval (Shifter), markáns ajtókilincsekkel és a műszerfal nagyméretű Black Panel felületével. A kínálat újdonságai az újrahasznosított PET-palackokból készült üléskárpitok, amelyeken kontrasztárnyalatú díszvarrások szolgálnak stílusjegyként. A csomagtartó a hátsó üléstámlák helyzetétől függően 280 és 1100 liter közötti térfogatot kínál, kívánságra pedig kényelmesen, egyszerű lábmozdulattal nyitható és csukható, elektromos mozgatású csomagtérajtó is rendelhető.
Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) kezelési koncepciója hibridspecifikus funkciókkal és kijelzőkkel bővült. A digitális kombinált műszeregység – vagy az extrafelszerelésként rendelhető Audi virtual cockpit – powermeter-kijelzője a rendszer teljesítményéről, a hajtásrendszer pillanatnyi állapotáról, a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) működéséről, az akkumulátor töltöttségi szintjéről és a rendelkezésre álló hatótávról tájékoztat. A 10,1 col képátlójú központi MMI-képernyő az energiaáramlásokat jeleníti meg.
Intelligens és sokoldalú – hálózati kapcsolatok és felszereltség
Mint minden új A3, a kompakt plug-in modell is a moduláris infotaiment-koncepció harmadik generációjával a fedélzetén érkezik, amelyet elődjénél tízszer nagyobb számítási teljesítmény jellemez és minden connectivity-feladatot LTE Advanced sebességgel hajt végre, mindemellett WLAN-hotspotot is tartalmaz. Az MMI Navigációs rendszer plusz útvonalvezetése rugalmas és intelligens, s a Google Earth műholdképeivel, a forgalmi helyzetre vonatkozó előrejelzésekkel, illetve számos európai nagyváros háromdimenziós modelljével is szolgál.
Az Audi connect online-szolgáltatásai között szerepelnek az Audi-flotta kollektív intelligenciáján alapuló Car-to-X szolgáltatások is, amelyek figyelmeztethetnek a veszélyes helyekre és bizonyos városokban segíthetnek parkolóhelyet találni az út mentén. A jármű és a felhasználó okostelefonja közötti hálózati kapcsolat a myAudi App használatával, az Apple Car Play vagy az Android Auto segítségével jöhet létre. Az Audi phone box az autó antennájára csatlakoztatja és induktív úton töltheti is a készüléket. Az Audi connect kulcs Android operációs rendszerű okostelefon számára is biztosíthat jogosultságot az autó nyitására és zárására.
Az alapfelszereltség igen széles körű, s a már említett megoldások mellett LED-fényszórókat, bőrbevonatú multifunkciós kormánykereket és kétzónás automatikus légkondicionáló berendezést is tartalmaz. Kívánságra Szélvédő-kijelző (Head-up Display), integrált fejtámlákkal kiformált sportülések és panoráma-üvegtető is rendelkezésre áll. A vezetői segédrendszerek közül az Audi pre sense front, a Sávelhagyás-figyelmeztetés (Lane Departure Warning), a Bekanyarodás-asszisztens (Turn Assist) és a Kikerülés-asszisztens (Swerve Assist) egyarántaz alapfelszereltség részét képezik, míg az extrafelszerelésként kínált berendezések között az Adaptív sebességszabályzó (Adaptive Cruise Assist) játszik főszerepet, mivel számos menethelyzetben támogathatja a vezetőt a kormányzás, a gyorsítás és a fékezés során.
Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) értékesítése számos európai piacon 2020 őszén veszi kezdetét.