1. Hírek
  2. Az Audi hangrendszer: személyre szabott hangzás minden Audi modell számára
Újdonság az Audiról

Az Audi hangrendszer: személyre szabott hangzás minden Audi modell számára

Milyen hatással vannak a hangok az emberekre? És hogyan tudja az Audi ügyfelei szubjektív hallási észlelését a lehető legobjektívebb formában érzékeltetni autóiban? A kifinomult hangtervezés segítségével az Audi eléri akusztikai céljait.

Audi Open Corner

Legyen szó hegedű koncertről, operaáriáról, rádiós hangjátékról, hip-hop zenéről vagy figyelmeztető hangjelzésről: az Audi hangzástervezői a legmagasabb szintű elvárásokat tűzték ki maguk számára, hogy úgy adják vissza a hangzást, ahogy a szólisták, együttesek, előadók vagy zenekarok felvették azokat. A jellemző Audi hangzás természetes és azt az érzést kínálja az autó utasainak, mintha teljesen körbevenné őket a zene vagy a beszéd. A középfrekvenciáknak az emberi elmére gyakorolt pozitív hatása szolgál mércéül. Emellett a padló szintjén az alacsony frekvenciák vagy a tető szintjén a magas frekvenciák sem működhetnek önállóan. Pont ellenkezőleg, egy holisztikus, átfogó frekvencia jelleggörbe biztosítja a természetes hangzásélményt.



Wolfram Jähn, aki 1999. óta dolgozik a hangzásfejlesztés területén az Audi márkánál illetve hangzástervezéssel foglalkozó kollégái igyekeznek igazságot szolgáltatni a hallgatási szokások szélsőségesen széles skáláján. Ennek érdekében a szakértők eltökélten ragaszkodnak elveikhez: amikor valaki helyet foglal egy Audi modellben a kedvenc zenéjével, a hangzásnak egy azonnal érzelmi impulzust kell nyújtania. Egyszerűen kedvet kell csinálni számára, hogy meg kívánja hallgatni azt a zenét az adott Audi modellben. A hangzásnak pedig tisztának, pontosnak és dinamikusnak kell lennie: „Hogy jobban érzékeltessem, a múltban az Audiba integrált rendszert használó ügyfelek azt is hallották, hogy az ütőhangszerek fából készültek.” – nyilatkozta Jähn. „A jelenlegi fejlett rendszerrel azt is hallhatják akár, milyen fafajtáról van szó.”



Nehéz, nehezebb, belső akusztikus tér



Amikor autót vásárolunk, számos ügyfél kiemelt figyelmet szentel a hangrendszernek, hiszen az autó kifejezetten az a hely, ahol az emberek rendszeresen és felszabadultan hallgatnak zenét. A Nemzetközi Hangrögzítő-ipari Szövetség (IFPI) megbízásából készített tanulmány szerint a zenerajongók 70 százaléka vezetés közben szeret leginkább zenét hallgatni. Ezen kívül az autóban történő zenehallgatás csökkenti a stresszt, ahogyan azt a brazíliai São Paulo Állami Egyetem (UNESP) kutatói megállapították. Kutatásukhoz 18 és 23 év közötti nőket kértek meg, hogy tegyenek meg egy 20 perces utat a belvárosban, csúcsidőben, a hét különböző napjain, egyszer zenehallgatás mellett, egyszer pedig anélkül. Zene nélkül a tesztalanyok pulzusszáma lényegesen magasabb volt.



Ami a hangzást illeti, az ügyfelek olyan élményre vágynak, amely legalább az otthonukban található hangrendszer szintjét hozza. Az Audi éppen ezért építette meg a saját, csúcsminőségű hangrendszerrel szerelt mintaszobáját. Ennek a hangzási szintnek az elérése azonban óriási kihívás az autógyártók számára. Ennek oka, hogy az autók belső tere egy kifejezetten összetett akusztikus tér. Tele van olyan felületekkel, amelyek visszaverik vagy elnyelik a hangot, a hangszórók és a hallgatók fülei között pedig változó a távolság. Éppen ezért a hangszórókat úgy kell elhelyezni és vezérelni az autóban, hogy kiegyensúlyozott hangzást biztosíthassanak.



Digitális jelfeldolgozás a kiegyensúlyozott hangzásért

Az Audi szakértői a hangbeállítás révén tudnak személyre szabott megoldást kínálni minden modell esetében. Ennek érdekében a jelprocesszorral történő digitális jeltovábbítás egyike a legfontosabb folyamatoknak. Mielőtt az autóba épített egységet ellenőriznék, először a hangszórókat vizsgálják meg akusztikus mérési technikákat alkalmazva. A hangzásfejlesztéssel foglalkozó szakemberek javítják az alap szűrőt a frekvenciaválaszt, a felépülést és a megszűnést vizsgálva. Ezen kívül a hangszórók jelei egyedi időzítéssel vezérelhetők, így egy időben érhetik el az autóban helyet foglaló hallgatót. Emiatt minden hangszóró az autóban saját teljesítményszinttel rendelkezik. Amikor a beépített rendszert javították és beállították, akkor következik az Audi hangzásért felelős fejlesztőinek legfőbb vezérlő elve, a hangzástervezés.



A hangzástervezés, amelyet a hangzásért felelős bizottság értékel



A hangzás fejlesztésének ebben a fázisában a fejlesztők beállítják a frekvenciaválaszt, amelynek köszönhetően a jellegzetes, mégis egyéni Audi hangzás megszólal. Ennek érdekében az Audi olyan partnerekkel dolgozott több éven keresztül, mint például a Bang & Olufsen. „Számos kolléga a vállalatok belül és a partnereink körében rendelkezik olyan gyökerekkel, amelyek a zenéhez kötődnek. Enélkül egyáltalán nem lennénk képesek a hangrendszer beállítására.” – teszi hozzá Jähn. A lehető legnagyobb semlegesség és legmagasabb minőség eléréséhez az Audi hangzásért felelős fejlesztői a kész tervet bemutatják a hangásért felelős bizottságnak, amely ideális esetben többségi döntéssel jóváhagyja a szóban forgó hangrendszert az adott sorozat számára.



A hangforrás, mint különleges kihívás



A hangminőséget meghatározó másik tényező maga a hang forrása. Csúcsminőségű többcsatornás felvételeket DVD lejátszókon játszottak le korábban, ezeket követték az MP3-hoz hasonló tömörített források, amelyek az Audiban található egységek lehetőségei számára nem jelentettek ideális megoldást. Mindeközben a streaming szolgáltatók, mint a Spotify, az Amazon Music, a Tidal, a Qobuz vagy a Deezer már nagy felbontású – mondhatni veszteségmentesen tömörített – forrásokat kínál a csúcsminőséget képviselő autós hangrendszerek számára. A veszteségmentes CD minőség 16-os bitmélységgel és 44,1 kHz (1411 kbps) mintavételi frekvenciával illetve a 24 bit mélységű és 192 kHz (4608 kbps) felvételek ultra nagy felbontású minőségben érhetők el. Az ehhez hasonló források lehetővé teszik a még intelligensebb egységek használatát és utat nyitnak az un. „belemerítő” hangzásmegoldások felé, amelyek teret kitöltő hangzásélménnyel veszik körbe a hallgatót.



Ezen kívül a jövőbeli modelleket már az új Prémium Elektromos Platformmal (Premium Platform Electric – PPE) szerelik, amely egy, közvetlenül az autóba szerelt csúcsminőségű mobil kommunikációs vevőegység. Ennek célja, hogy a minőséget rontó jelátvételt feleslegessé tegye, amikor a hallgatók az okostelefonjukról Bluetooth kapcsolat segítségével szeretnének zenét streamelni.



soundCube: saját fejlesztés a hatékonyságért és a minőségért



2019. nyara óta az Audi az általa fejlesztett soundCUBE szoftvert használja. Így a hangzásért felelős fejlesztők teljes egészében képesek az Audi modellekben használt technológia vezérlésére. A soundCUBE szoftvernek köszönhetően a szakemberek kiválaszthatják a piacon elérhető legjobb algoritmusokat és ők maguk integrálhatják azokat. A soundCUBE grafikus felhasználói felülete, a DSP Studio révén a fejlesztők az egyes források – például telefon, navigációs üzenetek vagy hi-fi audio – teljes jelfeldolgozásánál képesek az egyéni szűrők vezérlésére.

„Az eszközünkkel a Bang & Olufsen, a Sonos és a Fraunhofer IIS hangmérnökei beülnek az autóba és elvégzik a finomhangolást.” – nyilatkozta Wolfram Jähn. Az így létrejövő adatállományt ezután a gyártásnál alkalmazzák. Az eredmény egy optimális hangzás, amely a felszereltség és a motor függvényében egyénileg beállítható. „Egy egységes hangzásélmény a cél és a mérce is egyben – a hi-fi rendszerektől a telefonbeszélgetéseken át a figyelmeztető jelzésekig, a podcastoktól a szimfonikus hangversenyekig” – tette hozzá Wolfram Jähn.



Az elektromos kompakt SUV modell Q4 e-tron esetében az Audi szintén a Sonos márkával működik együtt audio területen. Az ügyfelek, akik már otthonukból ismerik a Sonos márkát, értékelik annak energikus hangzását, amely kifejezetten jól illik az Audi kompakt modelljeihez.



Azonban minden technológiai megoldás ellenére az Audi hangzásért felelős fejlesztői egyetértenek abban: a vájt fület semmi sem helyettesítheti a fejlesztési folyamat bármely szakaszában. „Csupán a gyakorlott szakértők analizáló hallásán keresztül kerülhet egy olyan tiszta, érzelemgazdag és természetes hangzás az autóba, amely érzelmileg megragadja a hallgatót.” – véli Wolfram Jähn.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Érdeklődöm a weboldalakról származó tartalom iránt
Volkswagen, Audi, SKODA telephely Volkswagen, Audi, SKODA telephely
SEAT és CUPRA telephely SEAT és CUPRA telephely
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.