1. Hírek
  2. Az igazság pillanata – Lucas di Grassi Formula-E pilóta teszteli a szériaközeli RS e-tron GT prototípust
Újdonság az Audiról

Az igazság pillanata – Lucas di Grassi Formula-E pilóta teszteli a szériaközeli RS e-tron GT prototípust

Késő nyári nap, Neuburg an der Donau: az Audi Versenysport-kompetenciaközpontjának épülete előtt négy férfi gyűrűjében egy szériaközeli RS e-tron GT áll. Lucas di Grassi, az Audi Sport ABT Schaeffler csapat Formula-E pilótája és a 2016/17-es szezon bajnoka épp az e-tron GT három fejlesztőjével értekezik: Dennis Schmitz az Auditól, Jaan-Mattes Reiling az Audi Sport GmbH-tól, míg Christian Schröder az Audi leányvállalatától, a PSW fejlesztőpartnertől érkezett.

Audi Open Corner

Lucas di Grassi vérbeli profi – a volán mögött és a pályán kívül egyaránt. A brazíliai születésű, ma Monacóban élő szakember 2012 óta az Audi pilótája, s 2014-ben ő nyerte az akkor még új Formula-E sorozat első futamát, három évvel később pedig az Audi Sport ABT Schaeffler csapat színeiben már a bajnoki cím következett. Harminckétszer állhatott fel di Grassi az elmúlt hat évben az Audi versenyzőjeként a dobogóra, amivel az elektromos versenysorozat legsikeresebb pilótája.

 

Ugyancsak kiemelkedő teljesítmény jellemzi az RS e-tron GT prototípust, amely egyéni stílusú Gran Turismo modellként egészen különleges menetteljesítményekkel szolgál RS-változatában. A szériaközeli RS e-tron GT a márka prémium-mobilitásának kiváló példája, amely maradéktalanul megfelel az ügyfelek High Performance igényeinek. Dinamikája, precizitása és magasfokú hatékonysága a márka jövőjét meghatározó, karakteres előfutárrá avatja.

 

A profi pilóta szintén jóval a versenysporton túlmutatóan gondolkodik. Lucas di Grassi a tiszta levegő nemzetközi ENSZ-nagykövete, aki számára a műszaki fejlesztés és a hosszú távon fenntartható klímavédelem magától értetődően tartozik össze. A monacói technika-rajongó természetesen az Audi következő elektromosautó-projektje, vagyis az e-tron GT iránt is érdeklődik. Neuburgban lehetősége nyílt a tisztán elektromos hajtásrendszerű prototípust már RS-modellként a tesztpályára vinni, ami Dennis Schmitz, Jaan-Mattes Reiling és Christian Schröder fejlesztők számára az igazság pillanata. Sikerrel valósítja meg a versenyző véleménye szerint a szériaközeli RS e-tron GT azon célokat, amelyekre törekedtek vele?

 

 

Dennis Schmitz: Nos, Lucas, mit szólsz hozzá az első öt kör után?

 

Lucas di Grassi: Élvezetes autó! Egy ilyen Gran Turismo természetesen egészen más, mint a versenyautó, mégis sok a hasonlóság, különösen az intenzív gyorsulás, ami nálunk már régóta teljes mértékben rendelkezésre áll. Nulláról százra egyértelműen négy másodperc alatt, még az ötödik körben is – hogy csináltátok ezt?

 

Christian Schröder: Te is tudod, hogy az erőteljes és reprodukálható teljesítményleadáshoz hatékony hőmenedzsment szükséges. Az e-tron GT két külön hűtőfolyadékkört tartalmaz az eltérő hőmérsékleti szinteken működő műszaki komponensei számára. A kisebb hőmérsékletű a nagyfeszültségű akkumulátort temperálja, míg a melegebb az elektromos motorokat és a teljesítményszabályzó elektronikákat látja el. Emellett az utastér számára is rendelkezésre áll egy-egy hűtő- illetve fűtőkör, amelyek a versenyautódban valószínűleg nincsenek.

 

Dennis Schmitz: Ezt a négy folyadékkört szelepek segítségével rugalmasan kapcsolhatjuk össze, például a beltér magas hatásfokú hőszivattyújaként. A legmagasabb igényeket azonban kétségkívül a nagyfeszültségű alkatrészek nagy terhelés melletti, valamint az akkumulátor egyenáramú gyorstöltés alatti hűtése támasztja. Végül is 270 kW teljesítményről beszélünk, ami tekintélyes mennyiségű hőt termel.

 

Di Grassi: Kifinomult megoldások! Ennyi csúcstechnikával az e-tron GT hűtése még innovatívabb, mint a Formula-E versenygépem. A hőmérsékletek természetesen még extrémebbek a Formula-E-ben, ezért hűtjük töltéskor az akkumulátort szárazjéggel is aktívan a külső hőmérséklet alá. Verseny közben így nagyobb mozgástér állhat rendelkezésünkre a rendszer-hőmérséklet tekintetében, ott ugyanis a teljes terhelés és a rekuperáció közötti állandó váltásokkal igencsak megterheljük a hajtásrendszert, ami természetesen felhevíti az akkumulátort és energiát von el. Minél szélsőségesebbek a körülmények, annál jobban kell figyelnem a hatékonyságra és úgy osztani be az áramellátást, hogy az utolsó körökre is maradjon elegendő energia.

 

Jaan-Mattes Reiling: Az előrelátás nálunk is fontos, még ha más szinten is. Különleges funkciót alkalmazunk annak biztosítására, hogy a vezető a lehető legnagyobb teljesítménnyel tölthessen útjai során. Amikor az autó nagy távolságot tesz meg aktív navigációval, az e-tron útvonaltervező javaslatokat tesz a töltés helyére. Nagyjából fél órával a kiválasztott töltőállomás elérése előtt a hőmenedzsment megkezdi az akkumulátor előzetes temperálását, pontosan pillanatnyi töltöttségi szintjének és a töltőpont teljesítményének megfelelően.

 

Az Audi e-tron GT szokatlanul rövid fejlesztési folyamat során született. Formaterve már nagyon korán véglegessé vált, részben azért is, mert az Audi a fizikai modelleket messzemenőkig virtuálisakkal váltotta fel. A fejlesztés folyamata kimondottan egyszerű volt, a döntéseket gyorsan és rövid úton hozták meg. Az Audi vezetése alatt a PSW végezte a munka számos fontos szakaszát, míg az Audi Sport GmbH a futóműhangolásért felelt, amit Lucas di Grassi különösen megdicsért.

 

Di Grassi: Különösen tetszenek az irányíthatósági tulajdonságok. Azt mondjátok, hogy az autónak Gran Turismo modellként is színvonalas kényelemmel kell szolgálnia, versenyzőként azonban ez nem igazán téma számomra. Ám a vonóerőátadási képességek és a pontosság, amellyel az autó a kanyaríveken halad – nos, ez már valóban mély benyomást kelt.

 

Reiling: Köszönöm Lucas, ennek örülök! A fejlesztés során minden erősségünket egyfajta harmonikus összképpé próbáltuk összeállítani, a technikák tekintetében pedig igazán bőséges kínálatból válogathattunk. Az itt alkalmazott háromkamrás légrugózás például a legszínvonalasabb megoldás a maga területén, amely lágy alaprugózást tesz lehetővé, nagy szabadságot biztosít a hangoláskor, a karosszéria pedig különböző magasságokba állítható be vele. Mindenekelőtt azonban tökéletesen együttműködik a szabályozott lengéscsillapítókkal. Mindkét rendszert a központi futómű-szabályzóegység irányítja, s az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer segítségével többféle üzemmódban is működtethető. Neked természetesen a „legélesebb” programot állítottuk be.

 

Schmitz: Ügyfeleink gyakorlatilag a ma rendelkezésre álló összes korszerű technikát megkapják az e-tron GT révén. Ezek közé tartozik az összkerékkormányzás is, amely kis sebességnél a dinamika növelése érdekében az elsőkkel ellentétes irányba, míg nagyobb tempónál a stabilitás szolgálatában az első kerekekkel megegyező irányban fordítja be a hátsó kerekeket. Az első kerekek kormányzása sportosan közvetlen, de nem túl „hegyesre” áttételezett, mivel ez is Gran Turismo filozófiánk jellemzője.

 

Di Grassi: Az RS e-tron GT prototípus emellett nagyon jól is fékezhető, erőteljesen és pontosan adagolhatóan. Egy ekkora elektromos autónál ezt bizonyosan nem volt könnyű kifejleszteni ...

 

Schröder: Te a szénszálerősítésű kerámia féktárcsákkal szerelt, szériaközeli RS-modellt vezetted, amelynek fékei a jelenleg elérhető legjobbak közé tartoznak. Az e-tron GT alapkivitelében acél féktárcsákkal készül, extrafelszerelésként pedig a fékteljesítményt növelő, volfrámkarbid-bevonatú tárcsák is rendelhetők. Emellett pedig az Audi által valaha kínált legszebb könnyűfém keréktárcsákat szereltük rá, a magam részéről vonzó dizájnja és igényes gyártástechnológiája okán a nagyméretű, 21 colos modellt találom a legizgalmasabbnak. Aerodinamikailag a 20 colos dizájn a legjobb, míg az első kerekek 19 colos tárcsái egyenként mintegy 12,5 kilogrammot nyomnak csupán, valódi előnyökkel szolgálva az irányíthatósági tulajdonságok, ám mindenekelőtt a fogyasztás és a hatótáv tekintetében.

 

Energiafogyasztás – kulcsszó, amely iránt Lucas di Grassi is mindig érdeklődik, s korántsem csupán hivatásos Formula-E versenyzőként, hanem a műszaki fejlesztés támogatta klímavédelem képviselőjeként is. E téren ugyanazt a filozófiát képviseli, mint az AUDI AG: az elektromos mobilitás a helyes út a hosszú távon fenntartható mobilitás jövője felé – ha a felhasznált elektromos áram megújuló energiaforrásokból származik. Az ENSZ szervezetében di Grassi a tiszta levegő nagykövete, míg Brazíliában vállalkozóként is elkötelezett az új technológiák iránt. Szülővárosában, São Paulóban, a „Zero Summit” technológiai kongresszust hívta életre.

 

Di Grassi: A 2010-es évek elején a Formula-E elindításában is segédkeztem, mivel egyértelmű volt számomra, hogy az elektromos autóké a jövő – utcán és versenypályán egyaránt. S minél előrébb halad e fejlődés, annál inkább önmagáért beszél.

 

Reiling: Immár évek óta ugyanazon sikertörténet részesei lehetünk. 2017-ben az első német gyártóként jelentünk meg gyári háttérrel a Formula-E sorozatában, hogy megmutassuk, milyen dinamikus, lenyűgöző és érzelemdús is lehet az elektromos autózás.

 

Schmitz: A versenysportból szériajárműveink fejlesztése is profitál, ahol az átalakulás élén szeretnénk járni. 2025-ig az Audi összesen mintegy harminc új, tisztán elektromos és hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) modellel jelenik meg a piacon, miközben minden modellsorozatában kínál majd elektromos változatot. Természetesen csakis a „tiszta árammal” táplált elektromos mobilitás tartható fenn valóban hosszú távon. A hosszú távú fenntarthatóság egyfelől alapvető megközelítésünk, másfelől további sikereink alapfeltétele.

 

Schröder: Lucas, sokat járod a világot és más kontinensek környezeti problémáit is ismered. 2019-ben az Egyesült Nemzetek Szervezete képviseletében voltál Új-Delhiben, ahol a „The Race for Clean Air” című dokumentumfilmet forgattad. Miről szólt?

 

Di Grassi: Egyfajta gondolatébresztőnek szántam, mindannyiunk ösztönzésére. Új-Delhi azon városok egyike, ahol a legmagasabb a levegőszennyezés, s ha ott sikerül megoldásokat találni, illetve alkalmazni a környezet hatékonyabb védelmére, akkor mindenhol lehetséges. Szilárd meggyőződésem, hogy a hosszú távú fenntarthatóságnak a technikán és az innováción kell alapulnia, mert csakis akkor érvényesülhetnek a hosszú távon fenntartható megoldások, ha nem kompromisszumot, hanem jobb megoldást jelentenek.

 

 

Öt megállapítás az RS e-tron GT modellről Julius Seebachtól, az Audi Sport ügyvezető igazgatójától

 

„Az Audi Sport a High Performance képviselője, a versenysportban és az utcán egyaránt. Egyértelmű elektromos startégiát követünk a nagyteljesítményű modellek piaci szegmensében, a szériaközeli Audi RS e-tron GT pedig az Audi e-offenzívájának sportos és technikai csúcsa.”

 

„A hajtásrendszerek elektromossá alakítása jövőbemutatóvá teszi portfoliónkat és magával ragadja ügyfeleinket! Az Audi e-tron GT a márka érzelmekben rendkívül gazdag imázshordozója, egyben első tisztán elektromos High-Performance modellünk alapja.”

 

„A szériaközeli Audi RS e-tron GT mérföldkő számunkra – belépés a tisztán elektromos RS-világba és egyértelmű állásfoglalás a szén-dioxid-klímacélokról.”

 

„Az RS-modellek az Audi legsportosabb és érzelmekben leggazdagabb modelljei. Egyaránt a legerősebb motorok, a legmagasabb fokú dinamika és a legélvezetesebb vezetés jellemzi őket – s mindez abszolút mindennapos használhatóság mentén. Az RS e-tron GT prototípussal immár az elektromos korszakba emeljük át e különleges karaktert, egyfajta forradalomként itt nálunk, a High Performance szegmensben.”

 
„Számunkra, az Audi Sportnál, a szériaközeli Audi RS e-tron GT jelenti a belépést a tisztán elektromos RS-világba, amellyel ugyanakkor azon ígéretünket is beváltjuk, hogy a jövőbeni RS-változatok időben gyorsabban követik az alapmodelleket. Ez a High Performance – a csapatban és a termék tekintetében egyaránt!”

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Érdeklődöm a weboldalakról származó tartalom iránt
Volkswagen, Audi, SKODA telephely Volkswagen, Audi, SKODA telephely
SEAT és CUPRA telephely SEAT és CUPRA telephely
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.