Újdonság az Audiról
2020.10.16.

Itt a plug-in hibrid Audi A3 Sportback

Az Audi bemutatja hálózatról tölthető A3 Sportback 40 TFSI e modelljét, amely károsanyag-kibocsátás nélkül is közlekedhet, akár 67 kilométeren át. A 204 lóerős gép ugyanakkor sportos menetteljesítményeket is képes felmutatni. Értékesítése ősszel indul.
Audi

Új A3 Sportback 40 TFSI e modelljével folytatja járművei elektromossá alakításának offenzíváját az Audi. Az A6, A7, A8, Q5 és Q7 sorozat hálózatról tölthető hibrid modelljei már megérkeztek a nemzetközi piacra, s most a kompaktok következnek. A sort az Audi A3 Sportback 40 TFSI e nyitja. Később egy erősebb változat is megjelenik, amely inkább sportos tulajdonságait emeli ki.

A plug-in hibrid modell belsőégésű motorjaként egy 1.4 TFSI erőforrás szolgál. E négyhengeres, benzines aggregát teljesítménye 150 LE, s az 1550 és 3500 percenkénti fordulatszám közötti tartományon 250 Nm maximális forgatónyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére. Az elektromos hajtás feladatát egy elődjéhez képest megnövelt teljesítménysűrűségű, állandó gerjesztésű szinkronmotor vette át, 80 kW (109 LE) teljesítménnyel és 330 Nm maximális forgatónyomatékkal. A korábbi konstrukcióhoz hasonlóan a hatfokozatú S tronic sebességváltó házába építve működik, ám még könnyebb és kompaktabb konstrukció.

Az 1.4 TFSI erőforrás és a villanymotor együttesen 204 LE teljesítményt produkál, a rendszer forgatónyomatéka pedig ekkor átmenetileg a 350 newtonmétert is elérheti (boost). A kompakt plug-in hibrid modell álló helyzetből 7,6 másodperc alatt gyorsul fel százas tempóra, s a gyorsítás egészen 227 km/óráig tarthat. Hatfokozatú S tronic sebességváltó továbbítja a két motor teljesítményét az első tengelyre. A lítium-ion akkumulátor a hátsó ülések közelében, a padlózat alatt kapott helyet, s összesen 13,0 kWh energiát tárolhat – csaknem 48 százalékkal többet, mint elődje.

A kompakt plug-in modell hajtásrendszer-menedzsmentjét a gazdaságosság jegyében alakították ki. Mínusz 28 Celsius fok felett az autó minden esetben elektromosan indul, az EV gombbal pedig a vezető előtérbe is helyezheti az elektromos hajtást. Az NEDC-szabvány szerint akár 78 kilométert (WLTP: 67 kilométer) közlekedhet, vagyis a mindennapi útvonalak nagy részét megteheti nulla károsanyag-kibocsátással, csaknem 20 kilométerrel többet, mint az előző modellel. A tisztán elektromos végsebesség 140 km/óra, kis sebességeknél pedig a törvényileg előírt elektromos hang szólal meg.

Az A3 PHEV-modell hibrid üzemmódjában a két hajtásrendszer intelligensen osztja meg a munkát. Az MMI kezelési rendszeren keresztül két specifikus üzemmód is választható. A „Battery hold” üzemmódban az akkumulátor épp rendelkezésre álló töltöttségi szintjét őrzi meg a rendszer, míg a „Battery charge” választásakor a lehető legnagyobb töltést kapja az akkumulátor.

A szériafelszereltséghez tartozó Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerrel a vezető igény szerint alakíthatja a hajtásrendszer, valamint olyan főegységek, mint a szervokormány és az S tronic sebességváltó karakterét. A dynamic profil aktiválásával és az S tronic sebességváltó S menetfokozatának kapcsolásával a hibrid hajtásrendszer sportos képességeit is megmutatja. Ha ekkor a vezető teljes gázt ad, akár tíz másodpercen át a maximális megemelt forgatónyomatékszint is rendelkezésére áll (boost). Gázelvételre az elektromos gép a fékezési és motorfék-fázisok alatt energia-visszatáplálás (rekuperáció) üzemmódjára vált.

Fékezéskor mintegy 0,3 g lassulásig az elektromos gép önállóan látja el a lassítás feladatát, a mindennapok ügyfélüzeme során adódó fékezési folyamatok túlnyomó részét lefedve. A hidraulikus kerékfékek csak akkor lépnek működésbe, ha a vezető erősebben lép a fékpedálra, az átmenet pedig szinte észrevétlenül zajlik, s a rekuperáció továbbra is aktív marad. Fékezéskor az elektromos gép akár 40 kW teljesítménnyel táplálhat vissza energiát.

Alapkivitelében az Audi hálózatról tölthető hibridje az otthoni garázsban használható hálózati töltőkábellel érkezik. Az A3 Sportback 40 TFSI e töltése ekkor legfeljebb 2,9 kW teljesítménnyel zajlik, s valamivel több mint négy órát igényel a teljesen lemerült akkumulátor feltöltése. A myAudi App használatával az ügyfelek a távolból is vezérelhetik a töltést és az előzetes légkondicionálást. A nyilvános töltőállomásokon 3-as típusú (Mode 3) kábellel tölthető az autó. Útközben különösen kényelmes a töltés az e-tron töltőszolgáltatással, amely Európa legtöbb országára kiterjed és egyetlen kártyával nagyjából 150 ezer töltőponthoz biztosít hozzáférést.

Az utastér újdonságai az újrahasznosított PET-palackokból készült üléskárpitok, amelyeken kontrasztárnyalatú díszvarrások szolgálnak stílusjegyként. A csomagtartó a hátsó üléstámlák helyzetétől függően 280 és 1100 liter közötti térfogatot kínál, kívánságra pedig egyszerű lábmozdulattal nyitható és csukható.

A kezelési koncepció hibridspecifikus funkciókkal és kijelzőkkel bővült. A digitális kombinált műszeregység – vagy az extraként rendelhető Audi virtual cockpit – powermeter-kijelzője a rendszer teljesítményéről, a hajtásrendszer pillanatnyi állapotáról, a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás működéséről, az akkumulátor töltöttségi szintjéről és a rendelkezésre álló hatótávról tájékoztat. A 10,1 col képátlójú központi MMI-képernyő az energiaáramlásokat jeleníti meg.

Mint minden új A3, a kompakt plug-in modell is a moduláris infotaiment-koncepció harmadik generációjával a fedélzetén érkezik, amelyet elődjénél tízszer nagyobb számítási teljesítmény jellemez és minden connectivity-feladatot LTE Advanced sebességgel hajt végre, mindemellett WLAN-hotspotot is tartalmaz. Az MMI Navigációs rendszer plusz útvonalvezetése rugalmas és intelligens, s a Google Earth műholdképeivel, a forgalmi helyzetre vonatkozó előrejelzésekkel, illetve számos európai nagyváros háromdimenziós modelljével is szolgál.

A jármű és a felhasználó okostelefonja közötti hálózati kapcsolat a myAudi App használatával, az Apple Car Play vagy az Android Auto segítségével jöhet létre. Az Audi phone box az autó antennájára csatlakoztatja és induktív úton töltheti is a készüléket. Az Audi connect kulcs Android operációs rendszerű okostelefon számára is biztosíthat jogosultságot az autó nyitására és zárására.

Az Audi A3 Sportback 40 TFSI e értékesítése számos európai piacon 2020 őszén veszi kezdetét.