1. Hírek
  2. Pontos adatok a nagyobb biztonságért – A csúszós utakra figyelmezteti a járművezetőket az Audi
Újdonság az Audiról

Pontos adatok a nagyobb biztonságért – A csúszós utakra figyelmezteti a járművezetőket az Audi

Újabb lépést tesz az Audi a még biztonságosabb és intelligensebb mobilitás felé vezető útján. A prémiumgyártó első ízben vesz igénybe nagypontosságú kollektív adatokat helyi veszélyhelyzeti riasztások (Local Hazard Alerts) Car-to-X szolgáltatása fejlesztéséhez. Az új verzió olyan Car-to-Cloud alkalmazást használ, amely a súrlódási tényezőt a kerekek kipörgéséből megbecslő, új módszeren alapul. E technika az útfelület tapadásának legkisebb változásait is képes észlelni, az adatokat pedig feldolgozás céljából felhőbe továbbítja és csaknem valós időben figyelmeztetheti az adott helyre érkező járművezetőket például a jeges útfelületre.

Audi Open Corner

Immár 2017 óta figyelmeztethetik kölcsönösen egymást az Audi modelljei balesetekre, meghibásodott járművekre, közlekedési torlódásokra, az útfelület jegesedésére vagy épp korlátozott látási viszonyokra. Ilyen esetekben a helyi veszélyhelyzeti riasztások (Local Hazard Alerts) Car-to-X szolgáltatás értékel ki különböző adatokat. Ezek közé tartoznak például az Elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) és az eső- és fényérzékelő paraméterei, az ablaktörlők és a fényszórók működése, valamint a segélyhívások indítása és a légzsákok kioldása. Az Audi most a következő lépésként nagypontosságú kollektív adatokkal fejleszti tovább szolgáltatását, hogy még gyorsabb és pontosabb riasztásokat adhasson. A négykarikás márka az első gyártóként alkalmazza a svéd NIRA Dynamics AB szabadalmaztatott megoldását, amelynek alapjain a két vállalat a Car.Software szervezettel és a HERE Technologies céggel közösen dolgozta ki a továbbfejlesztett veszélyhelyzeti információs rendszert.

 

Az autóban e technika a kerekek hajtásból eredő megcsúszása (kipörgés) alapján becsülheti meg a gumiabroncsok és az útfelület közötti súrlódási tényezőt, amihez olyan futóműoldali jeleket használ fel, mint a kerékfordulatszámok és a gyorsulási értékek. A rendszer a normál menethelyzetekben is folyamatosan aktív, s nem csupán azon fizikai határtartományokban, amelyek a szabályzó berendezések beavatkozását igénylik. Az érzékelők adatai már az autóban, majd a NIRA Dynamics AB által üzemeltetett felhőben is anonimek, ahová a rendszer továbbítja azokat. Az itt összesített információkat metaadatokkal – mint például a pillanatnyi időjárási viszonyok vagy különböző tapasztalati értékek – kombinálják, majd a HERE Technologies felé továbbítják. Ott pedig az úthálózatot pontos háromdimenziós modellként leképző HERE helymeghatározó platformba integrálja a szoftver.

 

A HERE szerverei az épp kedvezőtlen körülmények között járó vagy ilyenek felé tartó autókba küldik ki a figyelmeztető információkat, amelyek az Audi virtual cockpit műszeregységen, vagy az extrafelszerelésként rendelhető Head-up kijelzőn már konkrét figyelmeztető jelzésként jelennek meg a járművezető számára.

 

Meghatározó sikertényező a résztvevő járművek száma

Minél több az adatszolgáltató jármű, annál jobban tanulhatja, elemezheti és vezetheti fel a térképre a rendszer az információkat, illetve tájékoztathatja vagy figyelmeztetheti a pillanatnyi helyzetnek megfelelően a járművezetőket. Ez a kollektív adat és intelligencia, vagyis azon szakterület alapelve, ahol az Audi széles körű ismeretekre tett szert az elmúlt évek során. A 2021-es év folyamán a Volkswagen Csoport több mint 1,7 millió, 2022-ben pedig már bő 3 millió járműve szolgáltat Európában friss adatokat a veszélyhelyzeti információs szolgáltatás számára, meghatározó versenyelőnyként a vállalatcsoport számára. A szolgáltatás az Audi, a Volkswagen, a SEAT, a Škoda, a Porsche, a Bentley és a Lamborghini új modelljeihez áll rendelkezésre.

 

A fejlesztésért elsősorban a Car.Software Organisation, a Volkswagen Csoport vállalata felelt. A projektet úgy tervezték, hogy konszernmárkától függetlenül a lehető legtöbb járművezető élvezhesse biztonsági előnyeit. Ez egyben az első olyan ügyfélalkalmazás, ahol a járműadatokat ilyen jellegű, korszerű adatelemzéshez használják fel. „A veszélyhelyzeti információk továbbfejlesztésének projektje jó példa az egyes márkákon átnyúló szoftverfejlesztésben rejlő nagy lehetőségekre. A vállalatcsoport más márkáival és stratégiai partnereinkkel közösen mindössze néhány hónap alatt fejleszthettünk ki digitális szolgáltatást, egyaránt kihasználva saját szoftverfejlesztői ismereteinket és méretgazdaságossági előnyeinket” – hangsúlyozta Thomas Müller, a Car.Software szervezet Fejlett vezetéstámogató rendszerek (Advanced Driving Assistance Systems; ADAS) és Automatizált vezetés (Automated Driving; AD) részlegének vezetője. „A továbbfejlesztett ’helyi veszélyhelyzeti riasztások’ szolgáltatás azonban csupán a kezdet – a jövőbe tekintve igen széleskörű lehetőségeket láthatunk."

 

A súrlódási tényező ezen adatbázisra épülő, naprakész térképei segítségével az önkormányzatok úgyszólván valós időben optimalizálhatják síkosságmentesítési szolgáltatásaikat és a síkosságmentesítő anyag használatának mérséklésével csökkenthetik a környezeti terhelést. A vezetői segédrendszerek előretekintő módon készülhetnek fel a beavatkozásra és még pontosabban alkalmazkodhatnak a pillanatnyi útviszonyokhoz, amelyeket a navigációs rendszer útvonalvezetése is tekintetbe vehet a várható érkezési idő precízebb számításához. A kerekek kipörgésének felügyelete egyebek mellett a gumiabroncshoz kapcsolódó szolgáltatások fejlesztését is lehetővé teheti, például az abroncsok kopottságának vagy teljesítőképességének nyomon követésével.

 

A NIRA Dynamics AB

A linköpingi (Svédország) székhelyű szoftvercég piacvezető a közvetett gumiabroncs-érzékelőrendszerek területén. A NIRA a gumiabroncsok és a járművek adatainak legkorszerűbb analízisét alkalmazza a jármű és az út kölcsönhatásának vizsgálatára. A szenzorfúzió szabadalmaztatott alkalmazásaként a Gumiabroncstapadás-indikátor (Tire Grip Indicator; TGI) kiszámítja a súrlódási adatokat, majd további feldolgozásra és terjesztésre felhőalapú, élő térképkészítő (Útfelület-információ; Road Surface Information) rendszerbe tölti fel őket.

 

A HERE Technologies

A HERE Technologies a helymeghatározási adatok és -technika nagytapasztalatú szolgáltatója. E területhez tartoznak a beépített navigációs megoldások, illetve olyan más helymeghatározó szolgáltatások, amelyek az adatok célzott felhasználásával vezetik az embereket, vállalatokat és városokat a jövő mobilitása felé. A platform a HERE Marketplace formájában nemzetközi felületet is kínál a helyadatok cseréjéhez. A HERE tulajdonosai között szerepel többek között az Audi, a BMW és a Daimler, valamint a kínai Tencent konszern.

 

A Car.Software szervezet

A Car.Software szervezet a Volkswagen Csoport szoftverfejlesztő cége, amely a mobilitás átalakulása jegyében fogja össze és bővíti a vállalatcsoport szoftveres szakértelmét. Feladata vezető technikák együttesének fejlesztése az autóipar számára, biztonságosabbá, hosszú távon fenntarthatóbbá és kényelmesebbé téve a vezetés élményét. Világszerte mintegy ötezer mérnök és fejlesztő dolgozik egy egységes szoftverplatform és architektúra kifejlesztésén a Volkswagen Csoport összes márkája és piaca számára. A Car.Software szervezet szoftverközpontokban működik, Berlinben, Ingolstadtban, Münchenben, Seattle-ben, valamint Stuttgart és Wolfsburg könyékén.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Érdeklődöm a weboldalakról származó tartalom iránt
Volkswagen, Audi, SKODA telephely Volkswagen, Audi, SKODA telephely
SEAT és CUPRA telephely SEAT és CUPRA telephely
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.